Autorem wpisu jest: Marek Wyciślok

Prowadzenie restauracji, pubu, czy nawet zwykÅ‚ego baru  nie jest Å‚atwe. Wymagania klientów i rozmaite  pretensje, że a to porcja za maÅ‚a, a to temperatura wina nie taka, jak powinna być, może niejednego kelnera i barmana doprowadzić do szewskiej pasji. Ale klient pÅ‚aci – klient wymaga. W koÅ„cu przyszedÅ‚ tu wydać ciężko zarobione pieniÄ…dze.

Nawet najlepiej zaplanowany wieczór może spalić na panewce w zderzeniu z szarÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…. Poplamiony obrus na stole, czy osÅ‚awiona już  mucha w zupie mogÄ… nam odebrać apetyt. Ale to jeszcze nie dramat, gorzej, gdy takÄ… wizytÄ™ w lokalu przypÅ‚acimy np. zatruciem. Dlatego bez wzglÄ™du na to, gdzie zjemy nasz posiÅ‚ek – czy w  smażalni ryb, przydrożnym barze, czy dobrej restauracji, mamy prawo oczekiwać, że podane danie bÄ™dzie Å›wieże, a rachunek nie wygórowany, gdyż nawet w tej kwestii przepisy ograniczajÄ… samowolÄ™ restauratorów.

Zamówienie, które zÅ‚ożyliÅ›my to nic innego, jak zawarcie umowy. Klient jest zobowiÄ…zany do zapÅ‚aty za produkt, a punkt gastronomiczny do wykonania usÅ‚ugi: podania takiego posiÅ‚ku, jaki klient zamówiÅ‚. Każda zmiana dokonana przez wykonujÄ…cego zamówienie bez uprzedniego poinformowania klienta podlega reklamacji. Niedopuszczalne jest, by  np. kelner podaÅ‚ krewetki na saÅ‚acie z sosem koktajlowym, gdy my zamówiliÅ›my małże. JeÅ›li ustalone zostaÅ‚o z obsÅ‚ugÄ…, że danie bÄ™dzie zmodyfikowane, np. pizza ma być bez oliwek,  to takie życzenie także musi być speÅ‚nione. Od osoby, która przyjęła zamówienie mamy także prawo wymagać, by poinformowaÅ‚a nas o czasie, w którym zamówienie zostanie zrealizowane. Gdy usÅ‚yszeliÅ›my, że potrwa to kwadrans i termin nie zostaÅ‚ dotrzymany oznacza to, że lokal nie wywiÄ…zaÅ‚ siÄ™ z umowy, czyli mamy prawo reklamować usÅ‚ugÄ™ i zażądać np. obniżenia rachunku za posiÅ‚ek.
Ale to nie jedyny powód, za który restauratorzy majÄ… prawo nas klientów nie lubić.  Reklamacji podlega także temperatura podawanego posiÅ‚ku. Jedzenie nie może zawierać produktów, które nie majÄ… prawa na talerzu siÄ™ znaleźć (tips kelnerki czy wÅ‚os kucharza). Nawet stolik, przy którym chcemy usiąść, musi być odpowiednio przygotowany i przede wszystkim czysty.

Kiedy jednak dojdzie do sytuacji, w której nie bÄ™dziemy zadowoleni z poziomu Å›wiadczonych przez lokal usÅ‚ug, nie zostaje nic innego, jak zÅ‚ożyć reklamacjÄ™. W tym celu należy poinformować obsÅ‚ugÄ™ o zaistniaÅ‚ym problemie. Czego możemy żądać w takim momencie? Przede wszystkim usuniÄ™cia wady, jeżeli oczywiÅ›cie jest to możliwe, zażądać towaru zgodnego z zawartÄ… przez obie strony umowÄ…. Możemy domagać siÄ™ obniżenia ceny, jeÅ›li wady nie da siÄ™ naprawić np. gdy zauważyÅ‚o siÄ™ jÄ… zbyt późno (w ostatnim kawaÅ‚ku napotkaliÅ›my na niespodziankÄ™ w postaci kawaÅ‚ka plastikowego opakowania). Jeżeli danie jest nie Å›wieże, klient również ma prawo odstÄ…pić od umowy (gdy należność zostaÅ‚a uiszczona wczeÅ›niej, klient powinien żądać zwrotu pieniÄ™dzy).

Kiedy nasze pretensje sÄ… ignorowane, należy zÅ‚ożyć reklamacjÄ™ na piÅ›mie. Można taki dokument sporzÄ…dzić na miejscu – należy opisać sytuacjÄ™ i nasze oczekiwania  w ramach rekompensaty np. zwrot pieniÄ™dzy za znalezienie „niespodzianki” w daniu. WÅ‚aÅ›ciciel punktu gastronomicznego powinien w ciÄ…gu 14 dni odpowiedzieć, czy uwzglÄ™dnia żądania. Jeżeli nie odpowie, zgodnie z prawem przyjÄ™te jest, że przyjÄ…Å‚ reklamacjÄ™  i zastosuje siÄ™ do żądania. JeÅ›li nie ma ochoty na uregulowanie należnoÅ›ci możemy zwrócić siÄ™ do oddziaÅ‚u Federacji Konsumentów  lub Polubownego SÄ…du Konsumenckiego. Adresy można znaleźć na stronie internetowej www.federacja-konsumentow.org.pl

Zdarzyć siÄ™ może również, że wizyta w lokalu może zakoÅ„czyć siÄ™ zatruciem pokarmowym. W takiej sytuacji należy zgÅ‚osić sprawÄ™ do miejscowego Sanepidu. Na podstawie próbek daÅ„, które lokal ma w obowiÄ…zku pobierać codziennie i przechowywać przez 48 godzin, Sanepid może stwierdzić, czy danie, które zjedliÅ›my zawiera chorobotwórcze substancje. WÅ‚aÅ›cicielowi grozi w najlepszym przypadku grzywna, w najgorszym zamkniÄ™cie lokalu. A my, klienci, mamy prawo obciążyć go odszkodowaniem np. za koszty leczenia.